فایل ها

روش Instant Clone در VDI

اگه پیگیر اخبار مجازی سازی دسکتاپ یا VDI باشید حتما اصطلاح Instant Clone رو شنیدید. توی نکته امروز می خوام توضیحی در مورد این ویژگی بدم و فرق اون رو با روش های Full Clone و Linked Clone بگم.

وقتی برای دسکتاپ های مجازی Pool از نوع Full Clone می سازید اندازه ماشین مجازی اصلی شما (Master) با اندازه Template هاتون یکی میشه، برای مثال اگه اندازه Master شصت گیگ باشه و 100 تا کاربر داشته باشید فقط 6 ترابایت فضا برای Template ها لازم دارید.

وقتی Pool از نوع Linked Clone می سازید یه کپی از ماشین مجازی دارید که دیسک های مجازیش از ماشین Master تامین میشه، به عبارتی دیسک های ماشین پدر با فرزنداش Share میشه. (همون روشی که Veeam هم برای پشتیبان گیری از اون استفاده میکنه.)

از معایب Linked Clone اینه که همیشه باید به ماشین Master دسترسی داشته باشه وگرنه روشن نمیشه.

به دلیل اینکه دیسک ها Share شده هستن مقدار خیلی زیادی (معمولا بیشتر از نصف) توی منابع ذخیره سازی صرفه جویی داریم.

البته برای اینکه بتونید از روش Linked Clone استفاده کنید نیاز به یه سرور دیگه به اسم Composer دارید که دسکتاپ رو به ماشین Master لینک کنه.

توی Horizon 7 از یه قابلیت دیگه حرف به میون اومد که به نظر می رسید کار رو برای همه آسون تر کنه. (بدون در نظر گرفتن محدودیتاش)

وقتی Pool رو از این نوع انتخاب می کنید دسکتاپ های مجازی در آن واحد و به سرعت Clone میشن تا به کاربرا Assign شن. یعنی ادمین به جای ساخت ماشین مجازی و اختصاص اون به کاربرا از یه ماشین آماده به عنوان Parent استفاده میکنه و توی کمتر از یک ثانیه دسکتاپ رو احیا می کنه.

اینجا فقط Virtual Disk نیست که بین پدر و فرزنداش Share میشه بلکه RAM هم بین اونا به صورت اشتراکی استفاده میشه. به این قابلیت VM Fork هم گفته میشه یعنی انشعاب چند ماشین از یه ماشین. توی این سناریو به Composer یا برنامه جانبی دیگه ای احتیاج نداریم. بهره وری منابع ذخیره سازی توی این حالت خیلی بالاست. اگه به Master شصت گیگ فضا اختصاص داده باشیم دسکتاپ نهایی تنها 2.5 گیگ حجم داره.

البته از معایب این روش اینه که فقط ویندوز 7 و 10 رو ساپورت میکنه، از پروتکل RDP پشتیبانی نمی کنه و SSID بین پدر و فرزنداش متفاوت نیست و Share  میشه.

موفق باشید. ?

آرزو ملکی.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *