دوره ها, مقاله ها

نقش VMware Tools در عملکرد ماشینهای مجازی

vmware-tools

در این مقاله نگاهی به نقش VMware Tools در دنیای مجازی می‌اندازیم.

کارشناس شبکه ای نیست که امروزه در حوزه IT فعال باشد ولی با محیط مجازی سازی بالاخص محصولات VMware سروکار نداشته باشد و ماشین مجازی ایجاد نکرده باشد .بعد از ایجاد ماشین مجازی و نصب سیستم عامل ویندوز بر روی یک Host ESXi ، اولین قدم برای اینکه با این سیستم عامل میهمان آسانتر کار کنیم ،نشانگر ماوس در کنسول باز شده ، براحتی گردش کند اقدام به نصب VMware Tools می‌نماییم.

ولی آیا نقش این ابزار صرفا برای ایجاد تعامل بهتر کاربر با سیستم عامل ماشینهای مجازی است ؟

یقینا پاسخ خیر است . VMware Tools مجموعه ای از ابزارها و درایورها است که نقش بسزایی در عملکرد سیستم عاملهای میزبان بر روی یک Host دارد. هنگامیکه این ابزار نصب میگردد سه مولفه Component همراه با آن نصب میشوند که صد البته قابل سفارشی سازی هستند که عبارتند از:

  • VMware Tools service
  • VMWare Device Driver
  • VMware User Process

حال به مهمترین وظایف هر کدام از این ابزارها می‌پردازیم:

VMWare Tools Service

VMware Tools service با شروع کار سیستم عامل ماشین مجازی نیز آغاز می‌شود . این سرویس اطلاعات را بین سیستم عامل میزبان و سیستم عامل Host انتقال می‌دهد. همانند بسیاری از سرویس های سیستمی این سرویس نیز پشت صحنه به فعالیت می‌پردازد . این سرویس در سیستم عاملهای ویندوزی vmtoolsd.exe ، در Mac OS X به نام vmware-tools-daemon و در Linux, FreeBSD, Solaris از این سرویس vmtoolsd یاد می‌شود .

VMware Tools service عملیات زیر را انجام می‌دهد:

  • هنگامیکه VMware Tools نصب می‌گردد ، می‌توان عملیات خاموش کردن سیستم عامل را انجام داد . در صورتیکه این ابزار نصب نباشد تنها گزینه Power Off فعال می‌باشد که معادل فشار دادن دکمه خاموش سیستم است که این امر باعث خاموش شدن ناگهانی سیستم می شود . اگر در این لحظه ماشین مجازی در حال عملیات نوشتن بر روی disk باشد و سیگنال Power Off را دریافت کند داده میتواند خراب شود .
  • امکان همگام سازی ساعت میان سیستم عامل میزبان و Host را فراهم می‌آورد.
  • اطلاعاتی در خصوص استفاده از حافظه ، دیسک و شبکه سیستم عامل ماشین مجازی جمع آوری میکند که این اطلاعات را میتواند در اختیار نرم افزارهای مانیتورینگ قرار دهد.
  • در سیستم عامل ویندوز اجازه می‌دهد اشاره گر ماوس آزادانه بین سیستم عامل میهمان و Vsphere client و یا Workstation حرکت نماید .
  • Heartbeat هایی را از طرف سیستم عامل میزبان به Host اراسل می ‌کند که VMware High Availability میتواند دسترس پذیری این سیستم عامل را تشخیص دهد .
  • در برنامه های Backup جهت ایجاد Quiesced Snapshot از سیستم عامل Windows و یا Linux نصب این ابزار ضرورری است .( برای توضیحات Quiesced Snapshot به آخر این مطلب مراجعه نمایید .)

VMWare Driver Device

این مولفه از VMware tools باعث میگردد اموری مربوط به صدا ، گرافیک ، شبکه و ذخیره سازی عملکرد بهتری داشته باشند . بسته به سیستم عامل ماشین مجازی و محصول مورد استفاده VMware ، مجموعه درایورهایی که بر روی سیستم عامل نصب میگردد متفاوت خواهد بود. در زیر به درایورهایی که میتوانند بهمراه نصب VMware Tools نصب شود اشاره میشود و برخی از آنها شرح داده خواهد شد :

    • SVGA driver
    • Paravirtual SCSI driver
    • VMXNet NIC drivers
    • Mouse driver
    • Audio driver
    • Driver Guest Introspection
    • Drivers VMCI and VMCI Sockets
    • Modules and drivers that support making automatic backups of virtual machines :

اگر سیستم عامل میزبان Windows Vista یا Windows Server 2003یا نسخه های جدیدتر سیستم عامل ویندوز باشد ، یک سرویس Volume Shadow Copy یا به اختصار VSS ایجاد می‌شود . این سرویس اجازه میدهد یک نرم افزار پشتیبان گیری خارجی که با vSphere یکپارچه شده است Snaphsot های پیوسته و سازگاری در طی فرایند snapshotting ایجاد کند و فرایندهای خاصی را متوقف نماید و دیسکهای ماشین مجازی را به حالت quiesced در آورد . quiescing snapshot در لینوکس هم پشتیبانی می‌شود .

  • Memory control driver

این درایور برای پشتیبانی از Memory Ballooning که یک تکنولوژی مدیریت حافظه در محیط مجازی است ضروری است . در بخش های بعدی در مورد تکنولوژی مدیریت حافظه در مجازی سازی VMware مطالبی نوشته خواهد شد .

VMware User Process

با این مولفه از VMware Tools ، امکاناتی چون Copy ، Paste و Darg & Drop برای محصولاتی از VMware که این ویژگی ها را پشتیبانی میکنند ، فراهم میشود.

در Linux, Solaris, Windows و FreeBSD ، VMware Tools از این مولفه برای پیاده سازی ویژگی fit-guest-to-window استفاده میکند .

در پایان می‌توان نتیجه گرفت این ابزار که نصب آن در سیستم عاملهای ویندوزی بسیار آسان است کاربردی فراتر از فراهم آوری محیط مناسب برای تعامل کاربر با سیستم عامل ماشین مجازی دارد و گاه برای انجام یکسری فرایندها نصب این ابزار ضروری است .البته باید توجه داشت برخی تنظیمات VMware Tools ممکن است ریسکهای امنیتی را در پی داشته باشد . بنابراین احتیاج است در برخی موارد پیکربندی ابزارهای آن تغییر یابد در مقالات بعدی نصب VMware Tools آموزش داده خواهد شد .


Quiesced Snapshot :

Quiesed در لغت معنای ساکت شدن ، آرام شدن می باشد .

در Vmware دو نوع Snapshot میتوان ایجاد کرد .

1: Snapshot the virtual machine’s memory:

که همانطور از اسم آن پیداست محتوای Memory را داخل دیسک بعنوان Snapshot ذخیره می نماید و در این حالت ماشین مجازی اصطلاحا Freeze میشود .

2: Quiesce guest file system :

این گزینه زمانی فعال است و به درستی کار میکند که Vmware Tools نصب باشد. Quiescing وضعیت پردازشهای در حال اجرا سیستم عامل میزبان را متوقف یا تغییر میدهد ، بالاخص آن پردازشهایی که ممکن است باعث تغییر اطلاعات ذخیره شده روی دیسک در طی فرایند پشتیبان گیری شوند . این یک روش مناسب برای پشتیبانی گیری است که شامل تعلیق کردن تراکنشها است . در مستندات Veeam backup قید شده است برای نرم افزارهایی که تراکنشات بسیار بالا highly-transactional هست این روش از پشتیبانگیری حیاتی است .

تهیه کننده : پرنیان یارمحمدی

ایمیل :Yarmohammadi@nikansec.com

منبع : سایت VMware

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *