فایل ها

خداحافظ CentOS Linux ، سلام CentOS Stream

Centos

 

برای همه ما توزیع لینوکسی CentOS نام آشنایی است. CentOS یکی از محبوب ترین و پایدارترین توزیع رایگان از لینوکس است که برپایه Red Hat Enterprise ساخته شده است و به همین دلیل این سیستم عامل کاملا با RHEL سازگاری دارد. CentOS در سال 2004 عرضه شد و سالها بعنوان یک پروژه و یک سیستم عامل مستقل توسط community ها پشتیبانی می شد، و چون یک توزیع rebuild شده و سازگار شده از Red Hat بود به سرعت، بسیاری از کاربران از این توزیع برای پیاده سازی سرورها و سرویس های خود استفاده کردند. این فراگیری در بین کاربران منجر شد به اینکه در سال 2014 ، Red Hat رسما پشتیبان CentOS شود.

حال با گذشت زمان و ارایه نسخه CentOS 8.0 در سال 2019 ، در 8 دسامبر 2020 ، Red Hat اعلام کرد که دیگر پشتیبان و اسپانسر  Linux CentOS نخواهد بود. در عین حال Red Hat تمرکز خود را از CentOS Project به CentOS Stream تغییر خواهد داد.

CentOS Stream ، در سال 2019 معرفی شده است و در واقع یک Rolling Release می‌باشد. در تعریفRelease Rolling میتوان گفت که یک توسعه لینوکسی است که دایما در تمامی بخش ها آپدیت می گردد. Major Update ها ممکن است هر سال یکبار و Minor Update ها هر شش ماه یکبار انتشار یابند. این قابلیت به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا یک یا دو قدم جلوتر از آن چهRHEL ارائه می‌کند، باشند.این کار قبلا و با نسخه‌های سنتی CentOS ممکن نبود. معمولا بعد از معرفی شدن هر نسخه از RHEL بعد از حدود چند هفته یا حداکثر چند ماه نسخه جدید CentOS نیز معرفی می‌شد.

این آپدیتهای سریع از نظر کاربران باعث می شود از پایداری این توزیع کاسته شود، چرا که در محیطهای Enterprise ، تنها اقدام به بروز رسانی سرور و سرویس ها می شود که از پایداری آپدیتها اطمینان حاصل گردد. با بررسی نظرات استفاده کننده های CentOS Linux در میابیم آنها تمایلی به استفاده از CentOS Stream ندارند و بسیاری از آنها اعتقاد دارند این امر(قرار دادن CentOs بعنوان یک Upstream ) باعث نابودی این توزیع خواهد شد.

در واقع مسیر بروز رسانی ها قبل از این اخبار به این صورت بود:

Fedora > Red Hat Enterprise Linux > CentOS

بدین معنا که فدورا  بعنوان جریان بالا دستی Red Hat  محیط آزمایشی برای Red hat جهت آزمایش آپدیتها و نسخه جدید می باشد، که پس از پایداری آپدیتها در Red Hat Enteprise و بعد از مدتی در CentOS استفاده می شود.
اما در حال حاضر جریان آپدیتها و تغییرات بدین صورت تغییر می کند:

Fedora > CentOS stream> Red Hat Enterprise Linux

این بار CentOS stream یک جریان بالادستی برای Red hat خواهد بود. بدین معنا که آپدیتها سریعتر از CentOS سنتی در CentOS stream اعمال خواهد شد.
در جدول زیر زمانبندی پشتبانی از CentOS را مشاهده می کنید.

جدول Centos

اکنون که تنها تا سال 2024 این نسخه محبوب بروز رسانی خواهد شد سوال اساسی این است که از چه توزیعی به جای این سیستم عامل محبوب استفاده شود؟

منابع:

https://www.redhat.com/en/blog/faq-centos-stream-updates?source=bloglisting&search=centos

https://blog.centos.org/2020/12/future-is-centos-stream

https://www.change.org/p/centos-governing-board-do-not-destroy-centos-by-using-it-as-a-rhel-upstream

کارشناس :پرنیان یارمحمدی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *